WiFi vs. 3G

Idag testade jag skype direkt från min iphone för första gången. Kanske kan detta vara ett bättre alternativ än att använda sig av på offentliga platser än min klumpiga laptop?

Jag gick helt enkelt ut på gatan där jag bor mitt på Kungsholmen. Först testade jag hur uppkopplingen funkade via vårt WiFi som vi har hemma i lägenheten. Datorn jag ringde till var också uppkopplad på ett trådlöst WiFi.

Det tog en stund innan våra skype-kontakter hittade varandra och därefter såg det ut så här på den andra datorn.

Upplösningen är sådär bra. Så här ser bilden ut på min iphone.

Därefter kopplade jag bort WiFi och använda mig av telefonens eget 3G-nät. Skillnade visade sig inte vara speciellt stor. Jag trodde faktiskt att det skulle vara en större skillnad.

Bilden på den andra datorn var ungefär som när jag ringde upp via 3G-nätet från min laptop i Gamla stan. Det var inte heller någon större fördröjning i ljudet varken med WiFi eller 3G. Problemet med att använda iphonen är dock att bilden man ser i telefonen är väldigt liten. Det känns ok att prata med en person men jag tror att det är svårare att prata med en hel grupp samtidigt.

En kommentar

  1. Pingback: Lösningen = Ipad! | sofiapedagog

Lämna en kommentar